Hodnotenie programu

Hodnotenie

Uistite sa, že váš program ochrany sluchu pracuje s pravidelnými programovými hodnoteniami. Týmto sa identifikujú trendy, zväčšujú sa problémové oblasti a zlepšuje sa úsilie.

Je program ochrany sluchu účinný?

  • Program na ochranu sluchu 3M

    Konečným cieľom programu zachovania sluchu je chrániť ľudí pred vznikom straty sluchu spôsobenej prácou s nebezpečným hlukom. Po dokončení všetkých úloh programu ochrany sluchu (POS), kontrole a sledovaní všetkých nariadení je dôležité zhodnotiť účinnosť celkového programu prevencie straty sluchu (HLPP). Zabraňuje to skutočne strate sluchu spôsobenému hlukom? Existujú medzery? Ako sa dajú zlepšiť? Je HLPP efektívny a nákladovo efektívny?

    Existuje niekoľko spôsobov, ako merať efektívnosť programu. Jedným z nich je konkrétne vyhodnotenie zmien, ku ktorým dôjde v dôsledku programu, ako napríklad trend v priebehu času o počet prípadov straty sluchu. Môžu sa sledovať aj iné výsledky, ako napríklad úspešné zníženie zdrojov hluku alebo expozícií. Ďalším prístupom je preskúmanie nákladov na poskytovanie HLPP, porovnaním s nákladmi na vykonávanie kontroly hluku s cieľom znížiť riziko hluku. Môže byť tiež užitočné kontrolovať HLPP ohľadom dodržiavania predpisov a/alebo preskúmať firemné politiky a postupy, aby sa zabezpečilo zosúladenie medzi tým, čo je na papieri, a tým, čo sa skutočne deje v praxi. Nedávno bol vyvinutý kontrolný zoznam programu na uchovanie sluchu na posúdenie účinnosti (Neitzel a kol., 2017).

    Odporúča sa vykonávať rutinné hodnotenie účinnosti programu. Zamestnávatelia sa rozhodnú prehodnotiť aspekty POS v rôznych časoch, aby tak rozložili pracovné zaťaženie počas celého roka alebo vykonali audit v rovnakom čase každý rok alebo každý druhý rok. Hodnotenie programu sa môže vykonať s využitím interných zdrojov, uzavretím zmluvy s externými odborníkmi na predmet alebo prostredníctvom kombinácie oboch. Nakoniec, akonáhle sa identifikujú kľúčové zistenia, ďalším krokom je zahrnutie odporúčaní do HLPP.

Kúčové Poučenia

    • Efektívny program prevencie straty sluchu zabraňuje tvorbe pracovných skupín vystavených hluku, ktoré majú štandardné prahové posuny (STS).
    • Analýza záznamov, politík a postupov programu ochrany sluchu pomôže zamestnávateľom vyhodnotiť kvalitu svojho úsilia.
    • Pravidelné hodnotenie programu dokáže identifikovať trendy, rozpoznať medzery a zlepšovať výkon.
    • Hodnotenie môže zahŕňať analýzu nákladov a návratnosť investícií (ROI)
    • Analýza audiometrickej databázy
    • Audit          
    • Kontrolný zoznam
    • Formula zníženia straty sluchu
    • Výsledné opatrenia
    • Návratnosť investícií (ROI)
    • Štandardný pracovný postup
    • Štandardná zmena prahu
    • Kľúčový indikátor výkonu
webLoaded = "false"

Začíname s hodnotením programu

  • Charakteristika úspešných HLPP je, že existuje tím HLPP s jednou osobou, ktorá je určená ako vodca HLPP. Rýchly nástroj na identifikáciu tímu je vyplnenie formulára "Kto je zodpovedný?". Toto cvičenie môže odhaliť duplicity, medzery alebo neistoty týkajúce sa toho, kto robí akú úlohu a poskytnúť nejaké usmernenie pre ďalšie kroky. Vedúci tímu môže tím zvolať na pravidelné stretnutia s cieľom stanoviť ciele, diskutovať o problémoch a vyhodnotiť celkový program. Vyhodnotenie programu môže dokončiť tím HLPP, avšak v niektorých prípadoch by ste sa mohli rozhodnúť pre subdodávateľskú zmluvu s nezávislým poskytovateľom služieb na vykonávanie tejto služby.

  • Existuje niekoľko prístupov k hodnoteniu programu. Jednoduché kontrolné zoznamy môžu byť použité na zistenie, či sú firemné pravidlá a postupy v súlade s predpismi.

    Ďalším prístupom je určenie konkrétnych výsledkov opatrení súvisiacich s úspechom programu. Ak tím HLPP stanovil ciele, výsledné opatrenia sa môžu použiť na sledovanie pokroku smerom k splneniu cieľa. Medzi príklady opatrení výsledkov patria:
     

    • Zníženie hluku dosiahnuté technickými kontrolami
    • Počet zamestnancov zaradených do HLPP
    • Dokončenie testovania vhodnosti ochrany sluchu
    • Trend udalostí STS
    • Miera poruchy sluchu
  • Hodnotenie programu môže byť prebiehajúcim procesom, pokiaľ ide o zabezpečenie plnenia úloh podľa plánu a splnenie regulačných požiadaviek. Špeciálne hodnotenia sa však môžu pravidelne naplánovať, aby sa hlbšie prehĺbili podrobnosti. Niektoré programy zahŕňajú ročné interné audity ako prípravu na prípadnú vonkajšiu, neplánovanú kontrolu.

  • Odporúčania na zlepšenie môžu byť jednoduché, ako napríklad identifikácia pozícií pre dávkovače na ochranu sluchu v pracovnom priestore alebo komplikovanejšie, ako napríklad vypracovanie plánu na zvýšenie miery dokončovania audiometrických opätovných testov pre pracovníkov, ktorí majú štandardný prahový posun. Zmeny programu môžu byť zložité, napríklad strategické plánovanie realizácie projektov technickej kontroly na zníženie dennej osobnej expozícii voči hluku nad 80 dB (A).

  • Prevádzka efektívneho programu na ochranu sluchu stojí peniaze, rovnako ako čas a energia. Je užitočné vypočítať skutočné náklady na doručenie programu a porovnať ho s nákladmi na zníženie nebezpečného hluku. Analýza efektívnosti nákladov môže odhaliť, či sú zdroje pridelené primerane alebo či zmeny môžu zvýšiť efektívnosť programu.


Čo je to potrebné?

  • Smernica o fyzických činiteľoch (hluk) 2003/10/ES stanovuje minimálne požiadavky na ochranu pracovníkov pred rizikami pre zdravie a bezpečnosť vyplývajúcimi z vystavenia hluku a riziku pre sluch. Smernica vysvetľuje hlavné zásady zníženia alebo eliminácie rizika vývoja NIHL. Vo všetkom okrem názvu sa smernica vzťahuje na kľúčové prvky programu zachovania sluchu.


Základy hodnotenia programu

  • Kontrolný zoznam dodržiavania pravidiel

    V niektorých prípadoch sa vykonáva kontrolný zoznam pre dodržiavanie právnych predpisov s cieľom zabezpečiť, aby sa všetky existujúce regulačné požiadavky plnili súčasnými firemnými zásadami a postupmi. V pravom zmysle, kontrolný zoznam súladu je iný ako hodnotenie účinnosti programu, je však dobré začať s cieľom dokázať, že program ochrany sluchu je v súlade s pravidlami. Na internete sa nachádzajú rôzne kontrolné zoznamy na kontrolu dodržiavania pravidiel, vrátane tých, ktoré poskytuje NIOSH.


Okrem základov

  • Audit programu

    Audit programov ochrany sluchu ide viac do hĺbky ako kontrolný zoznam dodržiavania pravidiel. Toto spravidla zahŕňa rozhovory s členmi manažmentu a zamestnancov. Záznamy je možné podrobne preskúmať a vynaložiť úsilie na zistenie, či sú každodenné postupy v súlade s firemnými zásadami a postupmi. Audit programu "hlboké ponorenie" môže vykonať interný tím alebo môže byť zadaný externému odborníkovi.

  • Sledovanie výsledných opatrení

    Výsledné opatrenia môžu byť použité na určenie vplyvu intervenčného programu. Príklady sú uvedené nižšie.Vyberte jeden alebo viac a sledujte výsledky v priebehu času na identifikáciu trendov a usmernení programových rozhodnutí.Tieto opatrenia môžu byť zamerané na výsledky audiometrickej databázy na sledovanie výskytu posunu sluchu alebo straty sluchu. V ideálnom prípade by výskyt posunu sluchu alebo STS v skupine pracovníkov vystavených hluku mal byť rovnaký ako výskyt v skupine nehlukovej expozície pracovníkov v tom istom zariadení. Prístup by znamenal, že testy na sluch musia byť vykonané na osobách, ktoré nie sú zapísané do POS, čo nemusí byť praktické.

  • Percento STS

    Na výpočet výskytu STS vydeľte počet prípadov STS počtom ročných testov a vynásobte výsledok o 100.

    % STS = 100 x (počet ročných testov STS / #)

    Napríklad spoločnosť, ktorá vykonala 200 výročných sluchových testov, zistila 9 prípadov STS. Celková percentuálna hodnota STS pre skupinu vystavenú hluku je 100 x (9/200) alebo 4,5%. Sledovanie tohto čísla v priebehu času môže pomôcť zistiť, či je rýchlosť STS prijateľná a/alebo stabilná.

  • Audiometrická variabilita

    Ďalším prístupom je meranie variability v audiometrickej databáze pre pracovníkov, ktorí boli testovaní počas niekoľkých rokov. Vysoká variabilita audiometrických prahov pre populáciu môže byť znakom zmeny sluchu, sluchových testov s nízkou kvalitou alebo iných faktorov, ktoré ohrozujú integritu údajov.

  • Ostatné opatrenia týkajúce sa výsledkov

    Ďalšie opatrenia môžu byť vykonané aj v iných aspektoch programu na ochranu sluchu, ako je sledovanie počtu ľudí v kritických expozičných skupinách, úsilie o kontrolu hluku, ktoré vedie k zníženiu expozície, alebo dosiahnutie cieľa pre dokončenie ft- testu pre ochranu sluchu.

    Tu je niekoľko príkladov na monitorovanie zmeny vpriebehu času:
     

    • Počet decibelov znížených o projekty riadenia hluku
    • Hodnotenie osobného útlmu po testovaní ochrany sluchu
    • Počet ponúkaných a používaných typov ochrany sluchu
    • Zmena v súlade s ochranou sluchu po školení

Zvážili ste?

    • Môžete postupne rozširovať fázu hodnotenia, aby ste skúmali jediný aspekt programu, napríklad kvalitu audiometrickej databázy?
    • Vynaložené prostriedky na kontrolu hluku zabezpečia dlhodobé úspory nákladov znížením počtu ľudí v programe ochrany sluchu?
    • Vedenie prieskumu pracovníkov vystavených hluku, aby sa dozvedeli, aké je ich vnímanie programu ochrany sluchu?
    • Zadanie subdodávateľskej zmluvy externému odborníkovi, aby sa vykonala analýza "hlbokého ponoru" o variabilite audiometrických dát, zaznamenávaní a intervenčných postupoch?
    • Vytvorenie hodnotenia HLPP o silných, slabých stránkach, výhodách a hrozbách (SWAT)?
  • DÔLEŽITÁ POZNÁMKA: Tieto informácie sú založené na vybraných súčasných národných požiadavkách. Ďalšie požiadavky krajiny alebo miestne požiadavky sa môžu líšiť. Vždy si prečítajte pokyny používateľa a dodržujte miestne zákony a predpisy. Táto webová stránka obsahuje prehľad o všeobecných informáciách a nemali by ste sa na ne spoliehať pri rozhodovaní. Čítanie týchto informácií neprokazuje a neosvedčuje odbornosť v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia. Informácie sú aktuálne k dátumu uverejnenia a požiadavky sa môžu v budúcnosti zmeniť. Na tieto informácie by ste sa nemali spoliehať izolovane, pretože obsah je často sprevádzaný dodatočnými a/alebo objasňujúcimi informáciami. Musia sa dodržiavať všetky platné zákony a predpisy.

    Ďalšie informácie vám poskytne miestna kancelária spoločnosti 3M.

Sledujte nás
Zmeniť lokáciu
Slovensko - Slovensky