Aj napriek všestrannosti, ktorou tieto produkty v súčasnosti disponujú, ich začiatky neboli ani zďaleka také zrejmé. Keď sa teraz pozrieme späť, zrod našich fenomenálnych bločkov Canary Yellow™ nám pripomína cennú lekciu: ak ide o zrealizovanie nápadu, vytrvalosť môže byť rovnako dôležitá ako inšpirácia.
Vedec spoločnosti 3M, Dr. Spencer Silver, trávil všetok čas v laboratóriu výskumom venovaným lepidlám. Počas výskumu objavil niečo špecifické: lepidlo, ktoré ľahko priľnulo k povrchom, no nevytvorilo pevný spoj.
„Súčasťou mojej práce ako výskumníka bolo vyvíjať nové lepidlá a
Silver objavil tzv. mikrosféry, ktoré si zachovávajú svoju priľnavosť, no zároveň sú „odstrániteľné“, vďaka čomu možno spojené povrchy od seba jednoducho oddeliť.
Mnoho rokov sa Silver márne usiloval nájsť pre svoj objav využitie. Neodradilo ho to však a svojim kolegom vytrvalo ponúkal kvality svojho diela.
„Poznali ma pod prezývkou pán Tvrdohlavý, pretože som bol rozhodnutý nevzdať sa.“
V tom istom čase ďalší vedec spoločnosti 3M prepadal frustrácii. Každú stredu počas večernej skúšky s cirkevným speváckym zborom používal malé papierové útržky, aby vyznačil piesne, ktoré budú spievať počas nadchádzajúcej bohoslužby. Do nedele však všetky papieriky zo spevníka vypadli.
Potreboval záložku, ktorá by sa prilepila k papieru a zároveň nepoškodila strany.
Keď teraz premýšľa nad seminárom Dr. Silvera o mikrosférach, ktorého sa zúčastnil, opisuje ho ako svoj moment úspechu. „Moment, ktorý vám rozprúdi adrenalín.“ 1
Spolu so Silverom začali s vývojom produktu. Keď začali na svoje nové bločky písať správy a používať ich na komunikáciu v rámci kancelárie, uvedomili si celkový potenciál tohto nápadu.
Fry sa rozhodol, že hlavné sídlo spoločnosti 3M použije ako svoj skúšobný terén.
Spočiatku spoločnosť 3M predávala produkt v štyroch mestách s rôznymi výsledkami predaja pod názvom „Press 'n Peel“.
Marketingoví pracovníci sa rozhodli posunúť produkt priamo do rúk spotrebiteľov. Obrovský marketingový prieskum, v rámci ktorého poskytovali zákazníkom vzorky (známy ako Útok na Boise, keďže prieskum bol spustený v meste Boise, štát Idaho), priniesol jednoznačný úspech. 90 % zákazníkov, ktorí produkt vyskúšali, povedali, že si ho kúpia.
Bločky sa šírili ako nejaký „vírus“, povedal Fry. „Bol to produkt, ktorý sa sám propagoval, pretože zákazníci lepili bločky na dokumenty, ktoré posielali ďalším ľuďom, a vzbudzovali tak u príjemcu zvedavosť. Pozreli sa na bloček, odlepili ho, hrali sa s ním a potom si išli kúpiť jeden celý blok pre seba.“
Silver tvrdí, že rovnako ako u mnohých iných priekopníckych inovácií, aj v prípade ich produktu si nikto nemyslel, že ho potrebuje, kým nezistili opak.
6. apríla neznámi hrdinovia Silver a Fry, začali predávať svoj produkt v obchodoch v USA pod názvom Post-it® Note.
Lee Iacocca a ďalší výkonní riaditelia najúspešnejších spoločností podľa štatistík rebríčka Fortune 500 boli bločkami maximálne nadšení. Post-it® Notes sú uvedené na trh v Kanade a Európe.
Fry získal najvyšší titul na technickom oddelení spoločnosti – podnikový výskumník. Povedal: „Mojou najväčšou odmenou je vidieť, aké množstvo ľudí využíva a oceňuje môj produkt.“ Post-it® Index boli predstavené ako nový spôsob organizácie s využitím farebného kódovania, archivácie a indexovania.
Post-it® Meeting Charts boli predstavené verejnosti. Brainstorming odvtedy nebol rovnaký.
Spoločnosť Spencer Silver, spoluzakladateľ Post-it® Notes, po 28 rokoch sponzorovala spoločnosť 3M s viac ako 22 americkými patentmi na jeho meno.
Silver a Fry dokončili svoju kariéru v spoločnosti 3M, ktorá získala najvyššie ocenenia za výskum, ako aj množstvo ocenení v rámci medzinárodného inžinierstva.
Hlavné postavy z filmu Romy a Mišel tvrdia, že Post-it® Notes objavili a začali používať od promócie na vysokej škole.
Post-it® Notes sa predávajú vo viac ako 100 krajinách. Aktuálne známe lepidlo Post-it® sa pravidelne používa na mnohých 3M produktoch.
Post-it® Super Sticky Notes boli predstavené so silnejším lepidlom, ktoré lepšie splynie s vertikálnymi a narušenými povrchmi.
V jednej epizóde Sex v Meste sa s Carrie rozišiel priateľ prostredníctvom Post-it® bločku.
Post-it® Notes oslavujú svoje 25. výročie.
V záverečnom diele seriálu Klinika Grace si Meredith Greyová a Derek Shepherd napísali svoje svadobné sľuby na Post-it® Notes.
Post-it® Notes sú teraz dostupné vo viac ako 150 krajinách. Súhrnne sa teraz na trhu predáva viac ako 4 000 produktov Post-it®.
Silver s nadšením sledoval, ako sa Post-it® Notes objavujú vo filmoch, v mozaickom modernom umení a v každodennom živote miliónov ľudí. „Skutočnosť, že bločky dosiahli takýto raketový úspech prekonalo moje očakávania.“
3M, Post-it a farba Canary Yellow sú ochranné známky spoločnosti 3M. © 3M 2016